بررسی قلمرو فکری اشعار زبان فارسی در فارسی پایه دوازدهم
کد مقاله : 1137-6LITERATURECONF (R1)
نویسندگان
نسرین عمران نژاد *1، عبدالحسین حیدری2
1گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، اردبیل، ایران
2گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
یکی از شیوه‌های بررسی متون ادبی بررسی از لحاظ محتوای فکری است. در این شیوه عناصر سازنده اثر ادبی و یا دروس ادبی در سطح اندیشه بررسی می‏گردد. پژوهش حاضر، تحلیل فکری کتاب فارسی 3 پایه دوازدهم چاپ 1404 است. از کاربردی ترین شیوه‏های ‏بررسی، کالبدشکافی و تحلیل آن است که متن در سه قلمرو زبانی، ادبی و فکری بررسی شود. در قلمرو فکری که مورد توجه این پژوهش است ویژگی‏های ‏فکری، نوع نگرش به جهان، گرایش به پایداری و حماسه در متون نظم این کتاب به صورت توصیفی تحلیل و بررسی شده است تا به این پرسش‏ها ‏پاسخ گوید که قلمرو فکری این آثار تا چه حدی در تقویت سواد خواندن و توانایی درک و فهم، و نیز روحیه نقد و تحلیل دانش آموزان مفید است. آن چه حاصل شد این است که توانایی فهم و درک در موضوع‏های ‏عینی، ذهنی، شادی، غم و عرفان و اجتماع به پرورش قدرت معناسازی ذهن دانش آموزان کمک کرده و با توجه به رویکرد مهارتی و فرایند یاددهی – یادگیری، آموزش را پویاتر و به یادگیری عمق می‏بخشد.
کلیدواژه ها
کتاب فارسی پایه 3 (دوره متوسطه دوم)، قلمرو فکری، ادبیات پایداری، تحلیل توصیفی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی