| بررسی قلمرو فکری اشعار زبان فارسی در فارسی پایه دوازدهم |
| کد مقاله : 1137-6LITERATURECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
نسرین عمران نژاد *1، عبدالحسین حیدری2 1گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، اردبیل، ایران 2گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| یکی از شیوههای بررسی متون ادبی بررسی از لحاظ محتوای فکری است. در این شیوه عناصر سازنده اثر ادبی و یا دروس ادبی در سطح اندیشه بررسی میگردد. پژوهش حاضر، تحلیل فکری کتاب فارسی 3 پایه دوازدهم چاپ 1404 است. از کاربردی ترین شیوههای بررسی، کالبدشکافی و تحلیل آن است که متن در سه قلمرو زبانی، ادبی و فکری بررسی شود. در قلمرو فکری که مورد توجه این پژوهش است ویژگیهای فکری، نوع نگرش به جهان، گرایش به پایداری و حماسه در متون نظم این کتاب به صورت توصیفی تحلیل و بررسی شده است تا به این پرسشها پاسخ گوید که قلمرو فکری این آثار تا چه حدی در تقویت سواد خواندن و توانایی درک و فهم، و نیز روحیه نقد و تحلیل دانش آموزان مفید است. آن چه حاصل شد این است که توانایی فهم و درک در موضوعهای عینی، ذهنی، شادی، غم و عرفان و اجتماع به پرورش قدرت معناسازی ذهن دانش آموزان کمک کرده و با توجه به رویکرد مهارتی و فرایند یاددهی – یادگیری، آموزش را پویاتر و به یادگیری عمق میبخشد. |
| کلیدواژه ها |
| کتاب فارسی پایه 3 (دوره متوسطه دوم)، قلمرو فکری، ادبیات پایداری، تحلیل توصیفی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |
