| بررسی میزان و مقایسه کاربست شعر کودک و نوجوان در بستر کتب فارسی دوره اول و دوم ابتدایی |
| کد مقاله : 1136-6LITERATURECONF (R2) |
| نویسندگان |
|
امیر محمد گل بغدادآباد *1، غلامرضا هاتفی اردکانی2 1گروه آموزش ابتدایی ، دانشگاه فرهنگیان استان یزد، کدپستی 8915818411، تهران ، ایران 2گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی ، دانشگاه فرهنگیان استان یزد،8915818411 تهران ، ایران |
| چکیده مقاله |
| پژوهش حاضر با هدف تحلیل کمّی و کیفی کاربست شعر کودک و نوجوان در کتابهای فارسی دوره ابتدایی انجام شده است. ۷۰ شعر از کتابهای پایه اول تا ششم استخراج و بر اساس متغیرهای جنسیت شاعر، قالب، مضمون و تناسب رشدی بررسی شدهاند. روش پژوهش «تحلیل محتوای کمّی ـ کیفی» است. نتایج نشان میدهد بیشترین قالب شعر در کتابهای فارسی، چهارپاره و مثنوی است. سهم شاعران زن بسیار محدود و در برخی پایهها نزدیک به صفر است. مضامین در دوره اول غالباً اخلاقی و دینی و در دوره دوم متنوعتر و شامل مضامین ملی، اجتماعی و آموزشی است. روش این پژوهش توصیفی-تحلیلی و مبتنی براساس مطالعات کتابخانه ای است. یافتههای تحقیق بیانگر آن است که اشعار کودک و نوجوان کتابهای فارسی اول و دوم ابتدایی نیاز به بازنگری اساسی در انتخاب و گزینش اشعار و افزایش تنوع قالبی و محتوایی دارد. همچنین مطالعه تطبیقی دو پژوهش مشابۀ بینالمللی نشان داد که کشورهای دیگر با استفاده از رویکردهای مشارکتی و خلاقیتمحور، نقش شعر را در رشد زبانی و هیجانی کودکان تقویت میکنند. |
| کلیدواژه ها |
| کلیدواژهها:شعر کودک، تحلیل محتوا، ادبیات کودک، کتب درسی، دوره ابتدایی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
