بررسی محتوای کتاب فارسی دوره ابتدایی با رویکرد ایثار و شهادت و راهکار‌های تربیتی آن
کد مقاله : 1130-6LITERATURECONF (R1)
نویسندگان
مطهره پاکمهر *1، کلثوم غلامی اندراتی2
1دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس امام خمینی (ره) گرگان
2عضو هیات علمی و رئیس دانشگاه فرهنگیان خواهران(پردیس امام خمینی گرگان)
چکیده مقاله
در بستر تحولات فرهنگی جامعه، ضرورت نو‌سازی شیوه‌های انتقال مفاهیم ارزشی به دانش آموزان بیش از پیش احساس می‌گردد. هدف این پژوهش، تحلیل محتوای کتاب‌های فارسی پایه‌های اول تا سوم ابتدایی از منظر مفاهیم ایثار و شهادت و ارائه راهکارهای تربیتی مبتنی بر دانش پداگوژی محتوا بود. این مطالعه به روش فرا ترکیب و با رویکرد تحلیل محتوای کیفی انجام شد و داده‌ها از طریق فیش‌برداری موضوعی، از منابع معتبر علمی گردآوری گردید. یافته‌ها نشان داد که با وجود گنجاندن مفاهیم ایثار و شهادت در محتوای درسی، رویکرد غالب در ارائه این مفاهیم، مستقیم و نمادین است و از روش‌های فعال تربیتی بهره‌گیری کمتری شده است. این مطالعه با ارائه الگویی نظام‌مند برای آموزش این مفاهیم، موفق به تبیین شکاف موجود بین محتوای آموزشی و نیازهای شناختی دانش‌آموزان گردید و راهکارهای عملی برای درونی‌سازی اثربخش این ارزش‌ها در محیط آموزشی را پیشنهاد نمود که می‌توانند مبنای مناسبی برای بازنگری در روش‌های تدریس مفاهیم ارزشی و ملّی باشند.
کلیدواژه ها
فارسی ابتدایی، ایثار و شهادت، راهکار‌های تربیتی.
وضعیت: پذیرفته شده