بررسی تطبیق متون عارفانه کتب فارسی متوسطه اول و دوم با سن و فهم دانش‌آموزان
کد مقاله : 1129-6LITERATURECONF (R1)
نویسندگان
فاطمه زهرا منتظری محلی *1، فاطمه جعفری کمانگر2
1دبیر آموزش زبان و ادبیات فارسی قائمشهر، آموزش و پرورش، قائمشهر، ایران
2آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، ساری، ایران
چکیده مقاله
ادبیات عرفانی یکی از مهم‌ترین شاخه‌های رشته ادبیات فارسی است. آگاهی بخشی و آموزش این شاخه از ادبیات یکی از اهداف کتب درسی فارسی در مقاطع متوسطه اول و دوم می‌باشد. پژوهش حاضر به بررسی آماری و تحلیل محتوای مطالب کتاب‌های فارسی در مقاطع متوسطه اول و دوم ایران نسبت به‌تناسب آن‌ها با میزان فهم و درک فراگیران پرداخته‌است. روش مورداستفاده در این پژوهش تحلیل محتوا و تحقیق کتابخانه‌ای بوده‌است. جامعه آماری و نمونه آماری این تحقیق به ترتیب شامل کلیه کتاب‌های فارسی دوره‌های متوسطه اول و دوم و اشعار عارفانه موجود در این کتب است. نتایج این پژوهش گویای این است که فراوانی ابیات مرتبط با مبحث عرفان و مؤلفه‌های عرفانی در این کتب مذکور 9.4 درصد بوده‌است. در این میان در کتب متوسطه اول مؤلفه عشق میزان توجه به نسبت پایینی را به خود اختصاص داده و در دیگر مؤلفه‌ها میزان توجه کافی مشاهده شده‌است. در کتب متوسطه دوم مؤلفه فنا به‌طور بایسته موردتوجه قرارگرفته و باقی مؤلفه‌ها تا حدودی مغفول مانده‌اند.
کلیدواژه ها
ادبیات عرفانی، کتب درسی، متوسطه اول، متوسطه دوم، فهم و درک
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی