| تحلیلی انتقادی بر شیوة آموزش شگرد بلاغی تکرار در کتاب علوموفنون(1) |
| کد مقاله : 1126-6LITERATURECONF (R3) |
| نویسندگان |
|
سیده محبوبه مقیمی1، سیدمجید مقیمی *2 1دانش آموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی و دبیر آموزش و پرورش قم. ایران 2استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان. تهران.ایران |
| چکیده مقاله |
| آموزش صنعت بدیعی تکرار نقش شایانی در ارتقای مهارتهای ادبی و زبانی دانشآموزان دارد. کتاب علوموفنون پایه دهم این صنعت را به گونهای تعریف میکند که با منابع معتبر بلاغی مطابقت ندارد، این ناهمخوانی باعث تداخل مفهومی بین دو صنعت بدیعی تکرار و جناس شده است و تشخیص درست را با ابهام مواجه نموده است. مشخص نبودن مرزهای این صنعت و خلط آن با صنعت جناس تام و جناس لفظ باعث سردرگمی دانشآموزان گردیده است. عدم تفکیک دقیق میان تکرار و جناس، موجب کاهش کیفیت آموزش گردیده است. با توجه به ویژگی های نوجوان امروز یعنی استدلالی بودن، دسترسی گسترده و سریع به منابع و تطبیق بین آنها این اشکال مضاعف میشود. این پژوهش با رویکرد تحلیل انتقادی، کتاب علوموفنون1 را با آرای منابع معتبر بلاغی مقایسه نموده و از این رهگذر ایرادات و ابهامات مترتب بر این مبحث را طرح کرده است و با ارائه پیشنهادهایی کاربردی و مبتنی بر معیارهای معتبر بلاغی، راهکارهایی برای رفع این ایرادات در جهت ارتقای کیفیت آموزشی طرح نموده است. |
| کلیدواژه ها |
| بدیع، تکرار، جناس، کتاب علوموفنون |
| وضعیت: پذیرفته شده |
