| سرقت ادبی دیجیتال از طریق هوش مصنوعی و راهکارهای آموزشی معلمان برای مقابله با آن |
| کد مقاله : 1115-6LITERATURECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
صبا روزبهانی * وزارت آموزش و پرورش |
| چکیده مقاله |
| با گسترش روزافزون ابزارهای هوش مصنوعی مولد، پدیده «سرقت ادبی دیجیتال» وارد مرحله جدید و پیچیدهای شده است. این ابزارها، که قادر به تولید متون منسجم و ظاهراً اصیل هستند، چالشهای بیسابقهای را برای نظامهای آموزشی در سراسر جهان ایجاد کردهاند. هدف این مقاله، بررسی ابعاد این پدیده نوظهور و ارائه راهکارهای آموزشی کاربردی برای معلمان جهت مقابله با آن است. این پژوهش که به روش، توصیفی-تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانهای انجام شده، در بخش نخست، مقاله به تحلیل ماهیت سرقت ادبی با کمک هوش مصنوعی میپردازد و تفاوتهای آن با انواع سنتی پلاجیاریسم را روشن میسازد. سپس، ضمن بررسی محدودیتها و چالشهای ابزارهای تشخیص سرقت ادبی در شناسایی متون تولیدشده توسط AI، استدلال میشود که تمرکز صرف بر شناسایی و مجازات، راهکاری پایدار و مؤثر نیست. بخش اصلی مقاله به ارائه مجموعهای از استراتژیهای آموزشی پیشگیرانه برای معلمان اختصاص دارد. این راهکارها بر تغییر رویکرد در طراحی تکالیف، از تکالیف مبتنی بر بازگویی اطلاعات به سمت پروژههایی که نیازمند تفکر انتقادی، تحلیل شخصی، و خلاقیت هستند، تمرکز دارند. همچنین، به اهمیت آموزش سواد دیجیتال و اخلاق استفاده از هوش مصنوعی به دانشآموزان پرداخته میشود تا آنها از AI به عنوان یک ابزار کمکی برای تحقیق و ایدهپردازی استفاده کنند، نه منبعی برای کپیبرداری. در نهایت، این مقاله نتیجهگیری میکند که توانمندسازی معلمان با رویکردهای آموزشی نوین، مؤثرترین راه برای حفظ اصالت علمی و پرورش مهارتهای شناختی سطح بالا در عصر هوش مصنوعی است. |
| کلیدواژه ها |
| سرقت ادبی دیجیتال، هوش مصنوعی مولد، راهکارهای آموزشی، تفکر انتقادی، اخلاق آکادمیک. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
