| بررسی فرصتها و چالشهای بهرهگیری از هوش مصنوعی در آموزش زبان و ادبیات فارسی |
| کد مقاله : 1111-6LITERATURECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
علا خواجه * مربی (دانشجوی کارشناسی) دانشگاه فرهنگیان،رشته ادبیات فارسی، پردیس رسول اکرم، آموزشگاه عالی شیخ مرتضی انصاری دزفول |
| چکیده مقاله |
| پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل چالشها و فرصتهای بهکارگیری هوش مصنوعی در آموزش زبان و ادبیات فارسی انجام شده است. مطالعه با رویکردی کیفی و روش توصیفی–تحلیلی، مبتنی بر تحلیل محتوای منابع علمی فارسی و لاتین در بازه زمانی ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ صورت پذیرفته است. دادهها شامل پژوهشهای حوزه فناوریهای آموزشی، ابزارهای زبانپایه و کاربردهای هوش مصنوعی مولد در نگارش خلاق، تصحیح هوشمند و یادگیری شخصیسازیشده است. یافتهها نشان میدهد بهرهگیری از الگوریتمهای هوش مصنوعی میتواند دقت بازخورد، انگیزش فراگیران و کیفیت یادگیری زبان فارسی را ارتقا دهد. در عین حال، چالشهایی مانند ضعف زیرساختهای زبانی فارسی، سوگیری دادهها و کمبود چارچوبهای اخلاقی آموزشی، فرآیند بومیسازی را با دشواری روبهرو کردهاند. بر پایه نتایج، ترکیب راهبردهای فناورانه و ساختگرایانه همراه با هدایت معلم، میتواند به مدلی کارآمد برای آموزش مشارکتی و خلاق فارسی منجر شود. این پژوهش در نهایت پیشنهادهایی برای توسعه ابزارهای بومی، طراحی دورههای تربیتمعلم دیجیتال، و تدوین سیاستهای اخلاقمحور در آموزش هوشمند زبان فارسی ارائه میکند. |
| کلیدواژه ها |
| هوش مصنوعی، آموزش زبان فارسی، ادبیات فارسی، یادگیری خلاق، فناوری آموزشی، مدلهای زبانی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
