| بررسی کتاب فارسی پایه هشتم بر اساس مهارت های دهگانه زندگی از منظر سازمان بهداشت جهانی |
| کد مقاله : 1103-6LITERATURECONF (R4) |
| نویسندگان |
|
سیدذکریا حسن زاده دیوا *1، حمیدرضا هادی زاد2، محمد خان باباپور ساسی1 1آموزش و پرورش بندپی غربی 2آموزش و پرورش بندپی شرقی |
| چکیده مقاله |
| سازمان بهداشت جهانی مهارتهای دهگانه ای را مطرح می کند این مهارت ها به صورت ذاتی در دانش آموزان وجود دارد که شناخت آنها باعث تثبیت این مهارت ها در رفتارهای دانش آموزان می شود. کتاب های درسی به عنوان یکی از مهم ترین ابزارهای آموزشی می توانند نقش بسزایی در توسعه این مهارت ها در دانش آموزان ایفا کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی کتاب فارسی پایه هشتم بر اساس مهارت های دهگانه زندگی از منظر سازمان بهداشت جهانی انجام شد . روش پژوهش ، تحلیل محتوا است . جامعه آماری آن کتاب فارسی پایه هشتم سال تحصیلی 1404-1403 بود و نمونه های آماری آن اشعار و حکایات و دیگر متن های این کتاب است. برای جمع آوری داده ها از روش تحلیل محتوا به شیوه کدگذاری استفاده شد . پژوهش حاضر با کدگذاری قیاسی؛ میزان توجه کتاب ذکر شده را به هشت مهارت از ده مهارت زندگی از منظر سازمان جهانی بهداشت را مورد تحلیل محتوا قرار داد. نتایج این پژوهش نشان داد که مهارت های خودآگاهی و تفکر انتقادی در بالاترین سطح قرار گرفت و مهارت های تصمیم گیری و تفکر خلاق در پایین ترین مرتبه قرار گرفته است. بنابراین از مولفین این کتاب درسی انتظار می رود به ابعاد مهارت های تصمیم گیری و تفکر خلاق توجه بیشتری کنند تا موجب پرورش افراد خلاق و با اراده قوی در جامعه شوند. |
| کلیدواژه ها |
| سازمان بهداشت جهانی - مهارت های دهگانه زندگی - کتاب فارسی - تحلیل محتوا -دوره اول متوسطه. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
