نقدی بر گزینش و سازمان‌دهی مطالب حماسی در کتاب‌های فارسی دبستان، متوسطة اول و متوسطة دوم
کد مقاله : 1102-6LITERATURECONF (R1)
نویسندگان
اصغر شهبازی *
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
یکی از موضوعات قابل بررسی در کتاب‌های فارسی، بررسی راهبردهای گزینش محتوا، میزان اختصاص‌یافته به انواع ادبی و سازمان‌دهی مطالب و محتواست. بی‌تردید گزینش محتوا بر اساس گزاره‌های اسناد بالادستی صورت می‌گیرد، اما اینکه میزان مطالب گوناگون چه قدر باشد و چگونه سازماندهی شود، موضوعی است که البته محل بحث است. در همین خصوص میزان مطالب حماسی در کتاب‌های فارسی دوره‌های تحصیلی موضوعی است که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته و به طور خلاصه مشخص شده است که از کل صفحات کتاب‌های فارسی دورة ابتدایی؛ یعنی از 789 صفحه، سی صفحه (3.8%) به ادبیات حماسی اختصاص یافته است. از کل صفحات کتاب‌های فارسی متوسطة اول؛ یعنی از 483 صفحه، هشت صفحه (1.6%) به ادبیات حماسی اختصاص یافته که درصد بسیار ناچیزی است. از کل صفحات کتاب‌های فارسی متوسطة دوم؛ یعنی از 520 صفحه، 55 صفحه (6.7%) دربارة ادبیات حماسی است. تعداد کل صفحات کتاب‌های فارسی سه دورة تحصیلی 1822 صفحه (213 درس) است. کل صفحات اختصاص‌یافته به ادبیات حماسی، 93 صفحه و حدود شش درصد است. کمترین میزان ادبیات حماسی در مقطع متوسطة اول و بیشترین میزان در مقطع متوسطة دوم است. از نظر کیفی نیز تنوِع مطالب حماسی در کتاب‌های فارسی رعایت نشده و البته در خصوص ارتباط عمودی و افقی محتوای حماسی در پایه‌های محتلف نیز اصول تنظیم و سازماندهی محتوا به خوبی رعایت نشده است.
کلیدواژه ها
کتاب‌های فارسی، مقطع ابتدایی، مقطع متوسطه، ادبیات حماسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی