| هوش مصنوعی و آموزش |
| کد مقاله : 1090-6LITERATURECONF (R1) |
| نویسندگان |
| حسین حسن رضایی * |
| چکیده مقاله |
| زمانی بین واقعیت و خیال تمایز وجود داشت و این دو امری متفاوت با ماهیت جداگانه تلقی میشدند. امروزه اما پیشرفتهای سریع انسان مخصوصا در حوزۀ علم، تکنولوژی و فناوریهای نوین همچون هوش مصنوعی، چنان نتایج شگفت و خیرهکنندهای به وجود آورده که با تبدیل خیال به واقعیت، تشخیص خیال از واقعیت را دشوار ساخته است. فناوریهای نوین و هوش مصنوعی، همۀ امور و پدیدههای انسان را تحت تاثیر قرار دادهاند. از جمله این امور، مسئلۀ آموزش و یاددهی و یادگیری است. آموزش نیز اگرچه آهسته و با تاخیر، از هوش مصنوعی تأثیرات عمیقی پذیرفته است. با توجه به موارد بالا، مقالۀ حاضر به بررسی نقش و رابطۀ هوش مصنوعی با آموزش میپردازد. ابتدا برای درک بهتر هوش مصنوعی چند تعریف مهم از آن ارائۀ شده است. در ادامه تاریخچۀ مختصری از نحوه تکوین و تکامل هوش مصنوعی از حدود دهۀ 1950 به این سو، بیان شده است. سپس رابطۀ آموزش با هوش مصنوعی، از منظرهای گوناگون واکاویده شده و در پایان مهمترین محاسن و معایب هوش مصنوعی، از منظر پژوهشگران و دست-اندرکاران حوزۀ آموزش و فناوری تجزیه و تحلیل شده است. مقالۀ حاضر که با روش توصیفی- تحلیلی نوشته شده در پایان نتیجه میگیرد که امروزه هیچ یک از امور و پدیدههای انسانی، از جمله آموزش نمیتواند از تاثیر هوش مصنوعی برکنار بماند. بنابراین ضمن حفظ رویکرد اعتدالی و نقادانه، بهتر است برای دستیابی به نتایج مطلوب در امر آموزش، ضمن بهره بردن از هوش طبیعی و انسانی، از هوش مصنوعی نیز به صورت معتدل و متناسب استفاده گردد. |
| کلیدواژه ها |
| هوش مصنوعی، آموزش، تعریف و تاریخچه، مزایا و معایب. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |
