بررسی نگرش کارآفرینی در کتاب های فارسی دوره متوسطه اول
کد مقاله : 1089-6LITERATURECONF (R3)
نویسندگان
حمیدرضا هادی زاد *1، حافظ علیدوست پهمدانی2، محمد خان باباپورساسی2
1فرهنگی
2آموزش و پرورش
چکیده مقاله
با توجه به اهمیت کارآفرینی در زندگی انسان‌ها، انتظار می‌رود نظام آموزشی هر کشور، شهروندان شایسته و کارآفرین تربیت کند. این نشان‌دهنده نقش کلیدی آموزش در پرورش افراد توانمند و نوآور است که می‌توانند در جنبه‌های مختلف زندگی موفق باشند. کودکان و نوجوانان به‌عنوان ارزشمندترین سرمایه‌های جامعه، نقش تعیین‌کننده‌ای در آینده‌ی آن دارند. هرچه تلاش بیشتری برای رشد، آموزش و حفاظت از این ذخایر انسانی صورت گیرد، ثروت و سعادت جامعه در آینده تضمین می‌شود.پژوهش حاضر جایگاه نگرش کارآفرینانه را در کتاب های فارسی متوسطه اول مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد. جامعه و نمونه آماری کتاب های فارسی متوسطه اول سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ هستند. پژوهش حاضر براساس کدگذاری قیاسی، میزان توجه کتاب های نامبرده را براساس پنج مولفه نگرش کارآفرینی رابینسون، مورد تحلیل محتوا قرار داد. نتایج نشان داد میزان توجه به مولفه‌های کارآفرینی در کتاب‌های فارسی دوره متوسطه اول به طور پیوسته افزایش یافته‌اند.در کل متون مورد بررسی، مؤلفه کنترل شخصی ادراک شده از بیشترین فراوانی و خلاقیت و نوآوری از کمترین فراوانی برخوردار بود. با توجه به این انتظار می رود در تدوین کتاب درسی به خلاقیت و نوآوری بیشتر توجه شود تا دانش آموزان را به تفکر و حل مسائل واقعی تشویق کند.
کلیدواژه ها
نگرش کارآفرینی، تحلیل محتوا، کتاب های فارسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر