| تحلیل اخلاق حرفه ای معلم در مثنوی مولانا بر اساس مؤلفههای مدیریت بر خود |
| کد مقاله : 1087-6LITERATURECONF (R2) |
| نویسندگان |
|
محمد پاک نهاد *1، معصومه افشار2، حمیدرضا سیف3 1عضو هیئت علمی گروه آموزشی زبان و ادبیات 2عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان 3دانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی دانشگاه فرهنگیان همدان |
| چکیده مقاله |
| این پژوهش به بررسی مضامین و ویژگیهای محتوای دفتر اول مثنوی معنوی بر اساس ابعاد مدیریت برخود در اخلاق حرفهای تعلیموتربیت، میپردازد. هدف آن تجزیهوتحلیل یافتهها بهمنظور کشف این ابعاد است. این تحقیق با روش تحلیل مضمون انجامیافته است. روش مزبور یکی از روشهای کیفی محسوب میشود و بر شناسایی، بررسی و تفسیر معانی دادههای کیفی متمرکز است. مضامین بهعنوان باارزشترین واحدها در تحلیل محتوا شناخته میشوند و به معنای خاصی اشاره دارند که از یک جمله، بیت یا پاراگراف استخراج میشود. با این روش میتوان متون نظم و نثر را مقایسه کرد و نتایج را همانند یک آزمایش تجربی بررسی کرد تا از آن در تربیت و آموزش از طریق ادبیات بهره برد. مثنوی چون اثری تعلیمی است، بنابراین ارتباط تنگاتنگی با مقولههای مدیریت برخود دارد. از دفتر اول مثنوی، 350 کد اولیه (مصداق) بر اساس مؤلفههای مدیریت برخود استخراج شد که برخی از آنها تکراری بودند. با حذف مضامین مکرر، این دفتر شامل 289 مضمون درزمینهٔ ابعاد هشتگانه مدیریت برخود است که پرکاربردترین آنها به ترتیب شامل بُعد "مدیریت هوای نفس"، "مدیریت زبان و حواس"، "مدیریت روش زندگی"، "مدیریت زمان"، "مدیریت افکار و احساسات"، "مدیریت ارتباط"، "مدیریت تغییر" و "مدیریت انگارهها" است. تمام این مضامین محوری به همراه مصداقها و محورهای کلی با مشخصات ابیات در جداول کدگذاری و دستهبندیشده است. |
| کلیدواژه ها |
| تحلیل مضمون، اخلاق حرفهای، تعلیموتربیت، دفتر اول مثنوی، مدیریت برخود |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |
