نقش تداخل زبانی در بروز خطاهای نحوی فارسی در بین دانش آموزان ترکمن
کد مقاله : 1080-6LITERATURECONF (R3)
نویسندگان
حسن بشیرنژاد *1، سمانه جعفری2، امان گل پران دوجی3
1استادیار زبان شناسی، گروه زبان و ادبیات دانشگاه فرهنگیان مازندران
22 استادیار زبان و ادبیات فارسی، گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665، تهران، ایران
3کارشناس ارشد آموزش زبان و ادیات فارسی، پردیس دکتر شریعتی ساری، دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
پژوهش حاضر در صدد بررسی نقش تداخل زبانی در بروز خطاهای زبانی فارسی در بین دانش‌آموزان ترکمن در شهرستان مراوه‌تپه است. جامعۀ آماری پژوهش را دانش‌آموزان دختر و پسر دوره متوسطه اول در این شهر تشکیل می‌دهند که از بین آن‌ها 300 نفر به عنوان جمعیت نمونه انتخاب شدند. بررسی خطاهای موجود در تولیدات زبانی نوشتاری و گفتاری این آزمودنی‌ها نشان داد که این خطاها به لحاظ منشا و حوزه وقوع خطا، گوناگون هستند. این خطاها از نظر منشاء عبارتند از: 1- خطاهای نحوی ناشی از روش ها و مواد آموزشی که بالاترین بسامد وقوع را در این پژوهش دارد و تقریبا 79 درصد خطاها را شامل می‌شود. 2- خطاهای نحوی ناشی از انتقال زبان مادری به زبان مقصد که با 56/9 درصد، دومین بسامد وقوع را دارد. 3- خطاهای نحوی ناشی از فرآیند یادگیری زبان مقصد که با 8 درصد سومین بسامد وقوع را داشته است. و 4- خطاهای نحوی ناشی از راهبردهای ارتباطی که تقریبا با 3 درصد کمترین بسامد وقوع را داشته است. هم‌چنین از نظر حوزۀ وقوع خطا، نشانۀ مفعولی، حروف اضافه، و قیاس نادرست از پرتکرارترین خطاها در بین تولیدات زبانی دانش‌آموزان هستند. یافته‌های این پژوهش می‌تواند از سوی معلمان، برنامه ریزان آموزشی و مولفان کتاب‌های درسی مورد استفاده قرار گیرد تا با تمرکز بر حوزه‌های چالش‌زای مشخص شده در تهیۀ مطالب درسی و جهت‌دهی به آموزش معلمان، به بهبود زبان‌آموزی دانش‌آموزان ترکمن کمک نمایند.
کلیدواژه ها
زبان ترکمنی، زبان فارسی، دوزبانگی، تداخل زبانی، خطاهای نحوی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی