| نقش تداخل زبانی در بروز خطاهای نحوی فارسی در بین دانش آموزان ترکمن |
| کد مقاله : 1080-6LITERATURECONF (R3) |
| نویسندگان |
|
حسن بشیرنژاد *1، سمانه جعفری2، امان گل پران دوجی3 1استادیار زبان شناسی، گروه زبان و ادبیات دانشگاه فرهنگیان مازندران 22 استادیار زبان و ادبیات فارسی، گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665، تهران، ایران 3کارشناس ارشد آموزش زبان و ادیات فارسی، پردیس دکتر شریعتی ساری، دانشگاه فرهنگیان |
| چکیده مقاله |
| پژوهش حاضر در صدد بررسی نقش تداخل زبانی در بروز خطاهای زبانی فارسی در بین دانشآموزان ترکمن در شهرستان مراوهتپه است. جامعۀ آماری پژوهش را دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه اول در این شهر تشکیل میدهند که از بین آنها 300 نفر به عنوان جمعیت نمونه انتخاب شدند. بررسی خطاهای موجود در تولیدات زبانی نوشتاری و گفتاری این آزمودنیها نشان داد که این خطاها به لحاظ منشا و حوزه وقوع خطا، گوناگون هستند. این خطاها از نظر منشاء عبارتند از: 1- خطاهای نحوی ناشی از روش ها و مواد آموزشی که بالاترین بسامد وقوع را در این پژوهش دارد و تقریبا 79 درصد خطاها را شامل میشود. 2- خطاهای نحوی ناشی از انتقال زبان مادری به زبان مقصد که با 56/9 درصد، دومین بسامد وقوع را دارد. 3- خطاهای نحوی ناشی از فرآیند یادگیری زبان مقصد که با 8 درصد سومین بسامد وقوع را داشته است. و 4- خطاهای نحوی ناشی از راهبردهای ارتباطی که تقریبا با 3 درصد کمترین بسامد وقوع را داشته است. همچنین از نظر حوزۀ وقوع خطا، نشانۀ مفعولی، حروف اضافه، و قیاس نادرست از پرتکرارترین خطاها در بین تولیدات زبانی دانشآموزان هستند. یافتههای این پژوهش میتواند از سوی معلمان، برنامه ریزان آموزشی و مولفان کتابهای درسی مورد استفاده قرار گیرد تا با تمرکز بر حوزههای چالشزای مشخص شده در تهیۀ مطالب درسی و جهتدهی به آموزش معلمان، به بهبود زبانآموزی دانشآموزان ترکمن کمک نمایند. |
| کلیدواژه ها |
| زبان ترکمنی، زبان فارسی، دوزبانگی، تداخل زبانی، خطاهای نحوی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |
