نقش فن‌آوری و هوش مصنوعی در آموزش زبان و ادبیّات فارسی
کد مقاله : 1079-6LITERATURECONF (R2)
نویسندگان
محمّدامین احسانی اصطهباناتی *
استادیار گروه آموزش زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده مقاله
در دهه اخیر، توسعه فناوری‌های نوین و ظهور هوش مصنوعی موجب تحولی بنیادین در شیوه‌های آموزش زبان و ادبیات فارسی شده است. فناوری‌هایی مانند پردازش زبان طبیعی، سیستم‌های آموزشی هوشمند، و مدل‌های زبانی مبتنی بر شبکه‌های عصبی نقش مهمی در ارتقای یادگیری، ارزیابی، و تحلیل متون فارسی ایفا کرده‌اند. هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش و کارکرد فناوری و هوش مصنوعی در بهبود فرآیند آموزش زبان و ادبیات فارسی است. روش تحقیق به صورت توصیفی – تحلیلی تنظیم شده و داده‌ها بر اساس مرور نظام‌مند پژوهش‌های اخیر جمع‌آوری گردیده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که بهره‌گیری از الگوریتم‌های هوشمند، نه‌تنها باعث تسهیل در آموزش مهارت‌های زبانی (خواندن، نوشتن، گفتار و شنیدار) شده است، بلکه در تحلیل سبک‌شناسی ادبی، شناسایی خودکار قافیه، و طبقه‌بندی ژانرهای ادبی فارسی نیز کارآمد است. همچنین ابزارهایی چون تحلیل احساسات در متون کلاسیک فارسی (مثلاً مجموعه اشعار حافظ و سعدی) امکان درک عمیق‌تری از معنا و زیبایی متن را برای زبان‌آموزان و پژوهشگران فراهم می‌کند. نتیجه‌گیری نشان می‌دهد که تلفیق فناوری و آموزش ادبیات فارسی، زمینه‌ساز تحول در الگوهای آموزشی آینده و ایجاد بستری برای یادگیری هوشمند بومی است. با وجود پیشرفت‌های چشمگیر، چالش‌هایی نظیر کمبود منابع داده‌ای استاندارد، ضعف در برچسب‌گذاری معنایی متون فارسی، و نیاز به بومی‌سازی الگوریتم‌ها همچنان باقی است. این پژوهش بر ضرورت راهبردی‌سازی آموزش ادبیات فارسی در عصر دیجیتال تأکید دارد.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی؛ آموزش زبان فارسی؛ پردازش زبان طبیعی؛ سبک‌شناسی ادبی؛ یادگیری هوشمند.
وضعیت: پذیرفته شده