| تحلیل شعر حافظ با روش پژوهش"با صدای بلند فکر کردن" راهبردی در آموزش متون ادبی |
| کد مقاله : 1065-6LITERATURECONF (R2) |
| نویسندگان |
|
محمد پاک نهاد *1، محمدرضا مصطفی پور2 1عضو هیئت علمی گروه آموزشی زبان و ادبیات 2دانش آموخته آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان همدان |
| چکیده مقاله |
| این پژوهش با هدف تحلیل متون ادبی با شرحی غزلی از دیوان حافظ با روش تحقیق «با صدای بلند فکر کردن» انجام شده است. روش مزبور که نخستین بار در حوزة روانشناسی توسط «کریستوفر آتکین » مطرح شد، در این پژوهش به عنوان یک ابزار پژوهشی کیفی برای بررسی فرایندهای ذهنی افراد در مواجهه با متون ادبی به کار گرفته شده است. دیوان حافظ نیز به دلیل تأویلپذیری و ایهام های موجود جهت مطالعه و پژوهش انتخاب و. غزل انتخابی (شماره ۴۵۲ نسخه غنی_قزوینی با مطلع «طفیل هستی عشقاند آدمی و پری») به دلیل محتوای عاشقانه-عارفانه و قابلیت تأویلپذیری بالا مبنای پژوهش قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق علاوه بر دیوان حافظ؛ شامل سه گروه متخصص، نیمهمتخصص و غیرمتخصص در حوزه ادبیات فارسی بود که نظرات خود را به صورت شفاهی و با صدای بلند بیان کردند. روش گردآوری اطلاعات نیز علاوه بر اسناد کتابخانه و شروح حافظ، به صورت مصاحبه ساختاریافته بوده است. نتایج نشان داد این روش نه تنها به کشف مفاهیم بدیع و ناگفته در شعر حافظ کمک میکند، بلکه تأثیر سطح دانش مخاطبان را بر درک و تفسیر ابیات آشکار میسازد. همچنین، یافتهها حاکی از آن است که روش «با صدای بلند فکر کردن» میتواند به عنوان یک الگوی کاربردی در تحلیل سایر متون ادبی نیز مورد استفاده قرار گیرد. |
| کلیدواژه ها |
| واژگان کلیدی: تحلیل، روش پژوهش، با صدای بلند فکر کردن، حافظ، غزل. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |
