بررسی محتوای سبک شناسی آموزشی در گزینش متون شعر و نثر کتاب فارسی دهم
کد مقاله : 1057-6LITERATURECONF (R1)
نویسندگان
سیدمحمدعلی میرجلیلی1، سید علی حاجی میرزائی *2
1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ۸۸۹-۱۴۶۶۵ تهران، ایران
2دانشجوی کارشناسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان یزد ایران.
چکیده مقاله
کتاب درسی فارسی پایۀ دهم، به عنوان محوری‌ترین متن آموزشی دورۀ متوسطه دوم، نقشی بی‌بدیل در انتقال مفاهیم ادبی، فرهنگی و مهارتهای زبانی به دانش‌آموزان دارد. گزینش متون این کتاب، بر اساس اهداف سبک شناختی و آموزشی مشخصی صورت می‌گیرد که شناخت آن برای معلمان، برنامه‌ریزان درسی و مؤلفان ضروری است. این پژوهش با هدف تحلیل محتوای سبکشناختی آموزشی متون شعر و نثر فارسی دهم و با روشی توصیفی-تحلیلی انجام شده است. داده‌های پژوهش از طریق مطالعۀ کتاب درسی و راهنمای معلم استخراج و بر اساس مولفه‌های سبک‌شناسی ادبی، زبانی و فکری طبقه‌بندی شدهاند. یافته‌ها نشان می‌دهد که گزینش متون، بر تنوع سبکی از متون کلاسیک (سبک خراسانی، عراقی، هندی) تا متون معاصر تأکید دارد و در کنار انتقال مفاهیم بلاغی و زبانی، به پرورش مهارتهای تفکر انتقادی و تحلیل ادبی نیز میپردازد. همچنین، ارتباط معناداری بین انتخاب متون و اهداف تربیتی و هویتی مندرج در برنامۀ درسی ملی مشاهده می‌شود.
کلیدواژه ها
سبک شناسی آموزشی، کتاب فارسی دهم، متون شعر و نثر، برنامه‌ریزی درسی، تحلیل محتوا.
وضعیت: پذیرفته شده