نقش آموزشی هنر تصویرگری با محوریت رنگ، در شعرهای فارسی چهارم دبستان
کد مقاله : 1049-6LITERATURECONF (R3)
نویسندگان
فاطمه بیدختی *
استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف این پژوهش، بررسی تصاویر با محوریت عنصر رنگ در شعرهای فارسی چهارم دبستان و نقش آن در تفهیم بهتر متن شعر و پاسخگویی به این سوال‌هاست: آیا تصویرگری و کاربرد عنصر رنگ در تصاویر شعرهای کتاب متناسب با محتوای درس است؟ آیا این تصاویر به درک مطلب بهتر دانش‌آموز از شعر می‌انجامد؟ روش تحقیق، روش تحلیل محتواست. شیوه جمع‌آوری اطلاعات، کتابخانه‌ای و از نظر شیوه گردآوری داده‌ها کیفی است. جامعه مورد مطالعه کتاب فارسی چهارم دبستان چاپ 1403 است. تصاویر تمام شعرهای کتاب بررسی و تحلیل شد؛ بدین‌گونه که ابتدا هر یک از شعرها به طور مستقل، بررسی شد و موضوع شعردر جدول شماره 1 ارائه شد؛ سپس در جدول شماره 2 تصاویر شعرها، چگونگی کاربرد تصاویر و رنگ‌ها و نقش آن در ابلاغ محتوا بررسی شد.نتیجهتحقیق نشاتن داد که تصاویر در راستای تکمیل و تبیین بهتر مفاهیم شعر به کار گرفته شده است و در انتخاب رنگ‌ها و تناسب آن با محتوای شعر، ویژگی‌های هر رنگ و جنبه نمادین آن در نظر گرفته شده است. پیشنهاد می‌شود در شعر «باران»، با توجه ‌به متن شعر، تصویر یک پسر بچه، جایگزین تصویر موجود شود؛ در شعر «همای رحمت» در تصاویر به پیام‌های دیگر شعر هم توجه شود و در شعر «اتفاق تازه»، سایر فضاهای توصیف شده در متن شعر، نیز در تصاویرگنجانده شود.
کلیدواژه ها
آموزش، رنگ، فارسی چهارم دبستان، هنر تصویرگری
وضعیت: پذیرفته شده