| کاربست فناوریهای نوین (پادکست و کتاب صوتی) در تدریس ادبیات |
| کد مقاله : 1048-6LITERATURECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
سلیمه دارائی * دانشگاه فرهنگیان گیلان. |
| چکیده مقاله |
| ادبیات فارسی با سرشتی شنیداری زاده شد، اما آموزش مدرن آن را به متن نوشتاری محدود کرده است. فناوریهای نوین صوتی فرصتی برای بازگشت به این ریشهها و احیای بعد شنیداری ادبیات فراهم کردهاند. هدف اصلی این پژوهش، ارائه الگویی کاربردی برای کاربست مؤثر پادکست و کتاب صوتی در تدریس ادبیات فارسی است. این الگو میکوشد با ادغام این دو رسانه، ضمن افزایش انگیزه دانشآموزان و تعمیق یادگیری، مهارتهای شنیداری و تحلیلی آنان را تقویت کرده و شکاف پژوهشی موجود در نبود چارچوبی یکپارچه را پر کند. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی و رویکردی کاربردی انجام شد. دادهها از طریق مطالعه کتابخانهای مبانی نظری (یادگیری چندرسانهای و جامعه شبکهای) و بررسی پیشینه پژوهش گردآوری شد. افزون بر این، محتواهای آموزشی صوتی موجود جهت شناسایی کاربردهای عملی به صورت کیفی تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که پادکست با فعالسازی دانشآموز از طریق تولید محتوا و کلاس معکوس، یادگیری را پویا میکند و کتاب صوتی با احیای لحن و موسیقی کلام، به درک حسی متون کهن یاری میرساند. با وجود چالشهایی نظیر شکاف دیجیتال و خطر «شنیدار پریشان»، راهکارهای عملی برای غلبه بر آنها ارائه شد. پژوهش بر ضرورت شناخت «گوش دادن انتقادی» به عنوان یک مهارت اساسی آموزشی در کنار خواندن تأکید دارد. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش ادبیات، فناوریهای نوین آموزشی، پادکست، کتاب صوتی، آموزش شنیداری. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |
