نمادباکارکردهای میان رشته‏ای و بررسی وتاثیر آن در آموزش ادبیات دوره متوسطه دوم
کد مقاله : 1046-6LITERATURECONF (R3)
نویسندگان
زهرا ایرانمنش *1، مژده شفیعی2
1عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان کرمان
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد انار، دانشگاه آزاد اسلامی کرمان ،ایران
چکیده مقاله
درادبیات، به خصوص زبان شعر، ناتوانی زبان جهت انعکاس اندیشه‌های غامض، گریز از بیان مستقیم اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی، دغدغة مشارکت خواننده در جریان خلق آثار ادبی و ‌ابهام گرایی، انگیزة اصلی گرایش ‌به نماد و نماد پردازی است. ادبیات فارسی با توجه به کارکردهای میان رشته‏ای نمادوبالا بودن ظرفیت زبانی‌اش در‌جهت به‌کارگیری تصاویری نظیر نماد نیازمند ‌به کار بیشتر در این حوزه می‌باشد. بدون شناخت نماد درک آثار فاخر ادبی مشکل می‌شود و تا کسی با اسرار و اشارت‌های نماد آشنا نباشد، بشارت‌های آن‌ را در‌نخواهد‌یافت پس به‌جهت واکاوی رمزها در اشعار فارسی این پژوهش به بررسی نمادها در اشعار کتاب‌های ادبیات دوره متوسطه می‌پردازد. روش تحقیق این پژوهش بصورت توصیفی و تحلیلی و مقالات معتبر می‌باشد. بدین طریق که ابتدا منابعی درمورد نماد مورد مطالعه قرار داده‌شده و بعد از آن که تعریفی مبسوط از نماد بدست آمد و تفاوت نماد با کنایه و استعاره دریافت‌شد و انواع آن تشخیص داده‌شد بررسی کتاب‌های فارسی دوره‌ی دوم متوسطه انجام گرفت و نمادهای هر شعر استخراج و به تبیین و توضیح آن‌ها پرداخته‌شد و نتیجه چنین شد که نمادپردازی هیچوقت متوقف نمی‏شود. بشر با توجه به تغییر و تحولات جهان بیرون و نیاز او به جهان آرمانی، نماد و معانی نمادین را بکار می‏گیرد و با تغییر اوضاع و نیازمندی‌ها نمود دگرگون شده‌ای از آن ارائه می‏شود و در آموزش نماد‌ها علاوه بر کالبدشکافی اشعار روش‌های خواندن التذاذی و روش ایفای نقش و نمایش توصیه می‏شود.
کلیدواژه ها
نماد، میان رشته ای، اشعار، متوسطه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی