تحلیل زیبایی شناسی و التذاذ ادبی متون درسی کتب فارسی پایه یازدهم
کد مقاله : 1045-6LITERATURECONF (R1)
نویسندگان
مبینا قانقرمه *، معصومه رجائی
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی متون درسی فارسی پایه یازدهم از منظر عناصر زیبایی شناسی و التذاذ ادبی،شامل آرایه های ادبی ،صور خیال ،موسیقی و وزن به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است.جامعه آماری این پژوهش ،کتاب فارسی پایه یازدهم و نمونه آماری آن شامل دروس 1 تا 18 همین کتاب است.نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که عنصر آرایه های ادبی بیشترین فراوانی را در متون درسی پایه یازدهم داشته و در اکثر دروس به ویژه دروس حیطه ادبیات تعلیمی ،آرایه های ادبی باعث التذاذ ادبی و زیبایی شناسی هر چه بیشتر شعر و نثر شده است. در مقابل،برخی دروس ،به ویژه در فصل های ادبیات انقلاب اسلامی و ادبیات جهان،از منظر موسیقی و وزن در سطحی معمولی و سطحی قرار دارند و چندان از این عناصر برای ارتقا زیبایی و التذاذ ادبی بهره نگرفته اند.این یافته ها ،بینش عمیقی در مورد چگونگی به کارگیری عناصر عناصر زیبایی شناختی در متون درسی ارائه می دهد و نشان می دهد که چگونه این عناصر به غنای ادبی و افزایش التذاذ مخاطب از متن کمک می کنند.این بررسی علاوه بر شناسایی و دسته بندی آرایه ها،صور خیال و مؤلفه های موسیقایی در متون انتخاب شده ،به تحلیل کارکرد آنها انتقال مفاهیم و ایجاد تاثیر هنری پرداخته است.یافته ها می توانند برای برنامه ریزان درسی،مؤلفان کتب درسی و معلمان فارسی در راستای ارتقا کیفیت آموزش و فهم عمیق تر ادبیات فارسی مفید واقع شوند.
کلیدواژه ها
ادبیات،التذاذ ادبی،کتاب فارسی پایه یازدهم،زیبایی شناسی .
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر