| نام و عنوان مقاله : داستان و عناصر داستانی و بررسی آنها در کتاب فارسی متوسطه دوم / پایه دوازدهم |
| کد مقاله : 1038-6LITERATURECONF (R2) |
| نویسندگان |
|
رکسانا جلالی نژاد *1، حنیف صادقی2 1دبیر آموزش و پرورش و دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان 2دبیر آموزش زبان و ادبیات فارسی آموزش و پرورش استان مازندران شهر بابلسر ،دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان پکتر شریعتی استان مازندران شهر ساری |
| چکیده مقاله |
| کتاب فارسی پایه دوازدهم به عنوان آخرین مرحله ی آموزش ادبیات در دوره متوسطه دوم نقش مهمی در ارتقای توانایی تحلیل متون ادبی و داستانی دانش آموزان دارد.پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان توجه به عناصر داستانی در متون این کتاب انجام شده است.روش تحقیق توصیفی -تحلیلی و از نوع محتوایی است .جامعه ی آماری شامل کلیه متون داستانی کتاب فارسی پایه دوازدهم در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ می باشد و نمونه آماری برابر تمامی درس های داستانی این کتاب درنظرگرفته شد.داده ها با استفاده از فیش برداری و تحلیل محتوای کیفی گردآوری و براساس شاخص های عناصر داستانی (شخصیت پردازی، پیرنگ، زاویه دید، زمان و مکان ،لحن و زبان ) موردبررسی قرار گرفتند.یافته ها نشان داد که اگر چه کتاب فارسی دوازدهم دربردارنده ی نمونه هایی از داستان های کلاسیک و معاصر است اما عناصر داستانی در آن به صورت پراکنده و غیرنظام مند ارائه شده اند.شخصیت پردازی و زاویه دید در برخی متون برجسته تراست درحالی که انسجام پیرنگ و توجه به زمان و مکان کمتردیده می شود.همچنین انتخاب متون بیشتر با هدف انتقال ارزش های فرهنگی و اخلاقی صورت گرفته و کمتر به آموزش نظام مند ساختار داستانی پرداخته شده است.جامعه ی آماری شامل کلیه ی متون داستانی موجود در کتاب فارسی پایه دوازدهم دوره متوسطه دوم ( سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲) این کتاب دربردارنده ی مجموعه ای از متون ادبی کلاسیک و معاصر است که بخشی از آن ها در قالب داستان یا روایت ادبی ارائه شده اند. |
| کلیدواژه ها |
| عناصر داستانی ،فارسی ، پایه دوازدهم، تحلیل ادبی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
