کاربست هوش مصنوعی مولد در آموزش خلاق نوشتار فارسی؛ از تصحیح هوشمند تا هم‌نگارش متنی
کد مقاله : 1037-6LITERATURECONF (R1)
نویسندگان
امیرحسین توانگر *1، محمد روشن2، راضیه جمشیدی3
1دانشجوی کارشناسی اموزش ابتدایی
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی
3دکتری ادبیات فارسی استاد دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی کاربردهای هوش مصنوعی مولد در آموزش نوشتار خلاق فارسی انجام شد. این مطالعه به صورت کتابخانه‌ای و با تحلیل منابع علمی داخلی و بین‌المللی انجام گرفت تا نقش AI در تصحیح هوشمند متون و هم‌نگاری خلاقانه آن‌ها شناسایی شود. یافته‌ها نشان می‌دهد ابزارهای هوش مصنوعی مولد قادرند خطاهای نگارشی، گرامری و معنایی را به‌طور دقیق اصلاح کنند و بازخورد فوری ارائه دهند، همچنین امکان تولید ایده‌ها و بهبود انسجام و سبک نوشتار را فراهم می‌سازند. استفاده هم‌زمان از معلم و AI به عنوان راهنما و دستیار، تجربه‌ای مشارکتی و خلاقانه در فرآیند نگارش ایجاد می‌کند. با وجود محدودیت‌هایی مانند کیفیت مدل‌های زبان فارسی و تفاوت سبک‌های نگارشی، پژوهش نشان می‌دهد که هوش مصنوعی مولد می‌تواند به‌عنوان ابزار مکمل، مهارت‌های نوشتاری، خلاقیت و انگیزه دانش‌آموزان و دانشجومعلمان را تقویت کند. نتایج این پژوهش پیشنهادهایی برای توسعه ابزارهای آموزشی هوشمند و طراحی بسته‌های آموزشی مبتنی بر AI ارائه می‌کند.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی،فارسی،تصحیح هوشمند
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر