بررسی کتاب فارسی دهم متوسطه از منظر هوش اخلاقی براساس مؤلفه‌های بوربا
کد مقاله : 1036-6LITERATURECONF (R4)
نویسندگان
معصومه رجایی *1، مبینا قانقرمه2
1آموزش و پرورش ایران ، مازندران ، میاندورود
2آموزش پرورش ایران ، گلستان ، بندر ترکمن
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل هوش اخلاقی بر اساس میزان توجه به « مؤلفه های بوربا » در متون فارسی دهم متوسطه نوشته شده است . هوش اخلاقی به عنوان یکی از جنبه های کلیدی شخصیت و منش انسانی ، بر توانایی فرد در درک و عمل بر اساس اصول اخلاقی بوربا تاکید دارد . هوش اخلاقی از نظر بوربا دارای هفت مؤلفه اصلی مشخص شده است که عبارتند از همدلی ، مهربانی ، خودکنترلی ، احترام ، هوشیاری ، تحمل وانصاف . و با توجه به اینکه وجود این مؤلفه های در شکل گیری شخصیت افراد نقش ضروری و بسزایی را ایفا می کند در نتیجه جای دادن آن در محتوای درسی ، بخصوص درس فارسی حائز اهمیت خواهد بود لذا این پژوهش در راستای اینکه چه میزان در محتوای درسیه کتاب فارسی دهم متوسط این مؤلفه ها جای گرفته است انجام شده است روش پژوهش مورد نظر کاربردی و جامعه آماری آن کتاب فارسی دهم متوسطه در نظر گرفته شده است و برای جمع‌آوری اطلاعات و یافته ها از روش قیاسی استفاده شده‌است و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از شاخص‌های آماری و فراوانی و درصدگیری آن از نرم افزار اکسل استفاده شده‌است و عمده‌ترین نتایج پژوهش نشان داده‌است که به ترتیب به مؤلفه‌های مهربانی ، احترام و هوشیاری بیشترین نمود و به مؤلفه‌های خودکنترلی همدلی و انصاف در محتوای درسی کتاب فارسی دهم متوسطه کمترین نمود اختصاص داده‌شده‌است .
کلیدواژه ها
هوش اخلاقی ، متون فارسی ، متوسطه دوم ، مؤلفه‌های بوربا
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر