| طراحی الگوی برنامه درسی ادبیات فارسی در دوره متوسطه دوم |
| کد مقاله : 1030-6LITERATURECONF |
| نویسندگان |
|
طیبه تجری1، فاطمه دهقان *2 1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان تهران، واحد تهران 2دانشجوی رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان پردیس امام خمینی (ره)، واحد گرگان، گلستان، ایران. |
| چکیده مقاله |
| این پژوهش با هدف طراحی الگوی برنامه درسی ادبیات فارسی در دوره متوسطه دوم انجام شده است. روش پژوهش حاضر، توصیفی-تحلیلی است. در این راستا، منابع علمی، برنامههای درسی موجود و پژوهشهای مرتبط با آموزش ادبیات فارسی مورد تحلیل محتوایی قرار گرفت. یافتهها نشان داد که مؤلفههای اصلی مؤثر بر طراحی برنامه درسی این درس در هفت محور کلیدی قابل طبقهبندی است: مبانی فلسفی و شایستگیهای محوری، اهداف عملکردی و قابل سنجش، سازماندهی متوازن محتوای ادبی، تلفیق چهار مهارت زبانی (خواندن، نوشتن، گوش دادن و گفتوگو)، بهکارگیری الگوهای تدریس فعال و خلاقانه، نظام سنجش عملکردی و تکوینی، و توسعه حرفهای و توانمندسازی معلمان. تحلیلها حاکی از آن است که الگوی مطلوب باید از یک چارچوب کلنگر تبعیت کند؛ بهگونهای که از انتقال صرف دانش فراتر رفته و به پرورش مهارتهای زبانی، تفکر انتقادی و خلاقیت بینجامد. در نهایت، نتایج این پژوهش بیانگر آن است که طراحی برنامه درسی ادبیات فارسی در دوره متوسطه دوم باید با رویکردی مبتنی بر شایستگی، مشارکت معلم، و سنجش عملکردی بازنگری شود تا بتواند نیازهای آموزشی، فرهنگی و زبانی نسل جدید را پاسخ دهد. |
| کلیدواژه ها |
| برنامه درسی، زبان و ادبیات فارسی، متوسطه دوم |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
