واکاوی روش ها و راهبردهای نوین در آموزش زبان و ادبیات فارسی
کد مقاله : 1028-6LITERATURECONF (R1)
نویسندگان
محمد احمدی *
دانشگاه فرهنگیان اردبیل
چکیده مقاله
در عصر تحولات پرشتاب فناوری و دگرگونی‌های بنیادین در نظام‌های آموزشی، بازنگری در روش‌ها و راهبردهای تدریس زبان و ادبیات فارسی ضرورتی انکارناپذیر است. پژوهش حاضر با رویکردی کیفی و مبتنی بر تحلیل منابع کتابخانه‌ای، به واکاوی روش‌های نوین تدریس در آموزش زبان و ادبیات فارسی می‌پردازد. هدف اصلی، شناسایی و تحلیل کارآمدترین الگوهای تدریس، بررسی نقش فناوری‌های نوین در ارتقای کیفیت یادگیری، و ارائه راهکارهایی برای بهبود تعامل آموزشی در سطوح مختلف تحصیلی است. یافته‌ها نشان می‌دهد که روش‌هایی چون یادگیری همیارانه، ایفای نقش، بحث گروهی، بدیعه‌پردازی، و بهره‌گیری از رسانه‌های دیداری-شنیداری، در کنار فناوری‌های نوین مانند کلاس‌های اپل، وایت‌بردهای الکترونیکی و رسانه‌های چندرسانه‌ای، و خیلی از چیز های دیگر می‌توانند به‌ طور معناداری اثربخشی آموزش زبان فارسی را افزایش دهند. این مقاله با تحلیل انتقادی منابع موجود، می‌کوشد الگویی جامع، کاربردی و روزآمد برای تدریس زبان و ادبیات فارسی در سطوح مدرسه‌ای و دانشگاهی ارائه دهد؛ الگویی که هم به نیازهای آموزشی نسل جدید پاسخ دهد و هم با بهره‌گیری از روش‌های نوین، کیفیت یادگیری را ارتقا بخشد.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی آموزش زبان فارسی؛ روشهای نوین تدریس؛ فناوری آموزشی؛ یادگیری همیارانه؛ رسانه های آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده