تحلیل محتوای کتاب فارسی ششم از دیدگاه توجه به مولفه های تربیت سیاسی
کد مقاله : 1016-6LITERATURECONF (R1)
نویسندگان
محمد مهدی نامی *1، حسن حاجی زاده اناری2، سید رمضان عقیلی3
1دانشجوی کارشناسی، گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید چمران، تهران، ایران
2دکترای علوم سیاسی، استادیار گروه معارف و تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید چمران، تهران، ایران.
3دکترای برنامه‌ریزی درسی، استادیار گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید چمران، تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل مولفه‌های تربیت سیاسی مندرج در سند تحول بنیادین و سند برنامه درسی ملی در کتاب فارسی پایه ششم چاپ 1404-1403 انجام شد. روش‌: این پژوهش با روش تحلیل محتوا به دنبـال بررسی جایگاه تربیت سیاسی در کتاب مذکور می باشد تـا میـزان توجـه بـه مولفه‌های تربیت سیاسی را نشان دهد. جامعه آماری کتب فارسی دوره دوم ابتدایی و نمونه آماری کتاب فارسی پایه ششم بود. ابتدا با توجه به محتوای سند تحول بنیادین و سند برنامه درسی ملی در دورة یاد شده، چک لیست شامل 9 شاخص اصلی و 116 زیرمولفه‌ی تربیت سیاسی استخراج و سپس محتوای کتاب‌های موردبحث براساس این مؤلفه‌ها بررسی گردید. یافته ها: بر اساس بررسی انجام شده، در 56 مورد متن و تصویر از کتاب فوق، به شاخص‌های تربیت سیاسی اشاره شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد در کتاب فارسی ششم ابتدایی به شاخص‌ آزادی خواهی و استقلال طلبی با فراوانی 14 (25%) بیشترین و به مولفه «عدالت‌طلبی و انصاف‌گرایی» و «جنگ نرم و مقاومت هوشمند» با فراوانی صفر کمترین توجه شده است. در ضمن، بیشترین میزان توجه به شاخص‌های تربیت سیاسی در کتاب فارسی پایه ششم ابتدایی در درس 5 با 9 مورد می‌باشد. نتیجه گیری: با توجه به اهمیت تربیت سیاسی برای نوجوانان و کم‌توجهی به برخی شاخص‌های تربیت سیاسی مانند مقاومت هوشمند و جنگ نرم، شایسته در پرداختن به مؤلفه های تربیت سیاسی در کتاب فارسی ششم ابتدایی، توازن مناسبی وجود داشته باشد.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، تربیت سیاسی، سند برنامه درسی ملی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، کتاب فارسی ششم ابتدایی.
وضعیت: پذیرفته شده