واکاوی تاثیر واژگان پایه ومیزان کارایی آن دربهبود خوانش و درک اشعار کتب فارسی دوره ابتدایی
کد مقاله : 1015-6LITERATURECONF (R4)
نویسندگان
مهین شمسایی *1، حسن بیننده2، معصومه وطن پرست3
1عضو هیات علمی گروه آموزش زبان وادبیات فارسی؛دانشگاه فرهنگیان ،صندوق پستی 14665-889 تهران -ایران
2دبیر کارشناسی ارشدآموزش وپرورش
3مدرس دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
زمینه و هدف:نقش شعر در تکوین شخصیت کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است وآشنا ساختن آن-ها با مفاهیم و حقایق گوناگون زمینه‌ی دانش وسیع و معلومات گسترده در آنان فراهم می‌سازد. نوع واژه‌های به کاررفته در شعر کودک و تناسب و هم خوانی آن با توانایی‌ها و قابلیت‌های کودک اهمیت خاصی دارد. روش:این پژوهش، به روش تحلیل محتوا انجام گرفته شد. به این صورت که تمام واژه‌های موجود دراشعار فارسی اوّل تا پنجم استخراج گردید و سپس با کتاب واژه‌های پایه‌ی فارسی از نعمت‌زاده تطبیق داده شد، واژگان پایه شناسایی گردید.
یافته‌ها:با اطّلاع از بسامد نسبی واژگان پایه می‌توان با طراحی محتوای آموزشی مناسب، بیشترین بازدهی را برای کودکان دارد. ازآنجایی که اشعارموجود درکتاب فارسی ابتدایی نیز بخشی ازمحتوای آموزشی هستند، باید فهرست واژه‌های پایه موجود درآن مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. لذا اهمیت و ضرورت تحقیق احساس می‌گردد.
نتیجه گیری:نتایج بدست آمده بیانگراین است که ابتدا واژه‌های پایه از پایه اوّل دربالاترین سطح خود قراردارد، سپس سیر نزولی تا پایه سوم طی می‌کند وسپس روند رو به رشدی تا پایه پنجم مشاهده می‌شود با توجه به اهمیّت بسامد واژه‌های درهمه پایه‌ها و خصوصاً دوره‌ی دوم ابتدایی که با کمترین بسامد واژگانی به کاررفته شناسایی شد. همین عامل، دلیل اصلی ناتوانی دانش‌آموزان درحفظ وحتی خوانش صحیح ودرک مناسب شعراست.
کلیدواژه ها
ادبیات کودک ونوجوان، شعرکودک، واژه های پایه، بسامد واژه ها، فارسی ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی