بررسی و تحلیل تطبیقی مفهوم ضرب المثل‌های فارسی با ترکی آذری در کتب فارسی و نگارش متوسطه اول
کد مقاله : 1002-6LITERATURECONF (R1)
نویسندگان
ربابه داهیم *1، توحید اعجازی2
1گروه آموزش ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران ، ایران
2دبیر ادبیات فارسی، آموزش و پرورش، آذربایجان غربی، ایران
چکیده مقاله
ضرب‌المثل‌ها بخش مهمی از زبان را به خود اختصاص می‎دهند که درک مطلوب آن‎ها می‎تواند در زبان‎آموزی نوجوانان مفید بوده و در رشد ذهنی و زبانی آنان نقشی پررنگ داشته باشد. همچنین کیفیت آموزش را ارتقاء دهد. بخصوص درکشورهایی که جمعیت دو زبانه و یا چندزبانه دارند آموزش زبان ملی با استمداد از زبان‎های بومی و محلی و ظرفیت این زبان‎ها می‎تواند به این امر یاری رساند. یکی از زبان‎های رایج در ایران، زبان ترکی آذری است که جمعیت قابل‌توجهی دارد.هدف از پژوهش حاضر، یافتن معادل‌های ترکی آذری مثل‌های کتب فارسی متوسطه اول و مطالعه تطبیقی آن‌هاست. ضرورت پژوهش حاضر و اهمیتش در آن است که می‎تواند برای کودکان ترک‎زبان با رویکردی تطبیقی در یادگیری زبان فارسی کمک کند. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی است. همچنین درپاره‎ای موارد به سبب کم بودن منابع مکتوب در این زمینه از روش میدانی نیز استفاده شده است. با مراجعه به کتب ضرب‎المثل ترکی آذری ، معادل‎ ضرب‎المثل‎هایی که در کتب مورد پژوهش دوره اول متوسطه بود مشخص شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.جامعه آماری این پژوهش، ضرب‌المثل‌ها و کنایات موجود در کتب فارسی و نگارش مقطع متوسطه اول است. نتایج پژوهش حاضر نشان از این دارد که تطبیق ضرب‎المثل‎ها و کنایات موجود در این کتاب‎ها با معادل‎های ترکی آذری می‎تواند نقشی سازنده در زبان‎آموزی دانش‎آموزان داشته باشد. همچنین نتایج پژوهش نشانگر آن است که ویژگی‌های جغرافیایی خاص آذربایجان غربی و همچنین ویژگی‌های فرهنگی غالب در این منطقه، سبب شده است تا ضرب‌المثل‌های ترکی آذری رنگ جغرافیا و فرهنگ منطقه را داشته باشد.
کلیدواژه ها
آموزش زبان، مطالعه تطبیقی، ضرب‎المثل‎ها، زبان فارسی، زبان ترکی آذری، اول متوسطه.
وضعیت: پذیرفته شده