| بررسی و تحلیل تطبیقی مفهوم ضرب المثلهای فارسی با ترکی آذری در کتب فارسی و نگارش متوسطه اول |
| کد مقاله : 1002-6LITERATURECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
ربابه داهیم *1، توحید اعجازی2 1گروه آموزش ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران ، ایران 2دبیر ادبیات فارسی، آموزش و پرورش، آذربایجان غربی، ایران |
| چکیده مقاله |
| ضربالمثلها بخش مهمی از زبان را به خود اختصاص میدهند که درک مطلوب آنها میتواند در زبانآموزی نوجوانان مفید بوده و در رشد ذهنی و زبانی آنان نقشی پررنگ داشته باشد. همچنین کیفیت آموزش را ارتقاء دهد. بخصوص درکشورهایی که جمعیت دو زبانه و یا چندزبانه دارند آموزش زبان ملی با استمداد از زبانهای بومی و محلی و ظرفیت این زبانها میتواند به این امر یاری رساند. یکی از زبانهای رایج در ایران، زبان ترکی آذری است که جمعیت قابلتوجهی دارد.هدف از پژوهش حاضر، یافتن معادلهای ترکی آذری مثلهای کتب فارسی متوسطه اول و مطالعه تطبیقی آنهاست. ضرورت پژوهش حاضر و اهمیتش در آن است که میتواند برای کودکان ترکزبان با رویکردی تطبیقی در یادگیری زبان فارسی کمک کند. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی است. همچنین درپارهای موارد به سبب کم بودن منابع مکتوب در این زمینه از روش میدانی نیز استفاده شده است. با مراجعه به کتب ضربالمثل ترکی آذری ، معادل ضربالمثلهایی که در کتب مورد پژوهش دوره اول متوسطه بود مشخص شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.جامعه آماری این پژوهش، ضربالمثلها و کنایات موجود در کتب فارسی و نگارش مقطع متوسطه اول است. نتایج پژوهش حاضر نشان از این دارد که تطبیق ضربالمثلها و کنایات موجود در این کتابها با معادلهای ترکی آذری میتواند نقشی سازنده در زبانآموزی دانشآموزان داشته باشد. همچنین نتایج پژوهش نشانگر آن است که ویژگیهای جغرافیایی خاص آذربایجان غربی و همچنین ویژگیهای فرهنگی غالب در این منطقه، سبب شده است تا ضربالمثلهای ترکی آذری رنگ جغرافیا و فرهنگ منطقه را داشته باشد. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش زبان، مطالعه تطبیقی، ضربالمثلها، زبان فارسی، زبان ترکی آذری، اول متوسطه. |
| وضعیت: پذیرفته شده |
