| چگونه توانستم مهارت روان خوانی را در دانشآموزان کلاس سوم ابتدایی تقویت کنم؟ |
| کد مقاله : 1000-6LITERATURECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
فاطمه سادات امیرفخریان * معلم |
| چکیده مقاله |
| در اقدامپژوهی حاضر که با هدف تقویت مهارت روانخوانی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ انجام شد، وضعیت اولیه دانشآموزان حاکی از مشکلات جدی در کندخوانی، خطاهای مکرر، بی توجهی به علائم نگارشی و فقدان اعتماد به نفس بود. با استفاده از روشهای گردآوری اطلاعات شامل مشاهده، اجرای آزمون تشخیصی و گفتوگو با اولیا، مهمترین علل شناسایی شده شامل ضعف پایهای در مهارتهای خواندن، روشهای تدریس یکنواخت، کمبود تمرین در خانه و وجود اضطراب تشخیص داده شد. راهکارهای اجراشده در یک دوره ۸ هفتهای در چهار محور اصلی طراحی و اجرا گردید: اجرای تمرینات جبرانی و بازیمحور برای رفع ضعف پایه، بهکارگیری روشهای تدریس فعال و گروهی مانند خواندن گروهی و تئاتر خوانی برای کاهش اضطراب، جلب مشارکت اولیا از طریق دفترچه روخوانی در خانه، و ایجاد فضای آموزشی حمایتگر و پرتشویق. ارزیابی نتایج با اجرای پسآزمون نشاندهنده پیشرفت چشمگیر در کلیه شاخصها بود بهطوری که خطاهای خواندن ۷۵٪ کاهش، سرعت خواندن ۵۰٪ افزایش و رعایت علائم نگارشی ۶۵٪ بهبود یافت. علاوه بر این، افزایش قابل ملاحظهای در مشارکت کلاسی و اعتماد به نفس دانشآموزان مشاهده گردید. این پژوهش نشان میدهد که تلفیق روشهای فعال تدریس با مشارکت اولیا در یک محیط آموزشی امن و تشویقکننده میتواند به صورت مؤثری منجر به بهبود مهارت روانخوانی و تقویت نگرش مثبت نسبت به یادگیری گردد. |
| کلیدواژه ها |
| اقدامپژوهی، روانخوانی، پایه سوم ابتدایی، روشهای فعال تدریس، مشارکت اولیا |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
